דף הבית
למה Heavy Track
מוצרים
טכנולוגיה
חדשות
קישורים
תמונות
רשימת תפוצה
צרו קשר

חדשות

חדש!!! בולמי FSD רכבי שטח

KONI סוף סוף יצאו עם בולמי FSD גם לרכבי שטח והסנוניות הראשונות קיאה סורנטו ולנדרובר פרילנדר
בולמי FSD החדשים הינם בולמים דינמיים המשתנים לפי תוואי הדרך.

מה זה FSD?

 

כמעט מימי בריאת המכונית, צוידו אלו בבולמי זעזועים על מנת לרסן את תנודות הקפיצים ושאר מערכול המתלים. ידוע כי, קפיץ שנדרך ושוחרר, יבצע תנודות אין סופיות, ובולמי הזעזועים הם אלו האמונים על הריסון. בתחילת ידי בולמי הזעזועים ההידראוליים, פעלו אלו באמצעות שמן או נוזל הידראולי אחר בעל צמיגות נתונה, תוך שהם סופגים את הזעזועים על ידי יצירת התנגדות לזרימת הנוזל בתוך בוכנה. איך עושים זאת ? באמצעות מעברי צרים ושסתומי ויסות לזרימת הנוזל. בולמי הזעזועים נחלקו בחלוקה גסה וכוללנית לשני סוגים, שהמבדיל בינהם הוא נוקשות הבולם ביחס לקפיץ אותו הוא מרסן, וגם  ביחס למשקל הנתמך על המתלה. הסוג הראשון הוא בלם זעזועים המאופיין ברכות נסיעה, לרוב על חשבון אחיזת הדרך. השני הוא בולם הזעזועים הקשיח יותר, המדגיש את אחיזת הדרך, ולרוב הוא מקריב את נוחות הנסיעה. 

ההבדל המשמעותי בין בולמי זעזועים הרכים לאלו הנוקשים נעוץ בהתנגדות לזרימת השמן דרך השסתומים, ובמיוחד ביחס ההתנגדות בין השסתומים, זה המווסת את זרימת השמן בעת כיווץ הבולם, לעומת זה המווסת את הזרימה בעת השחרור. ההבדל בין הדגמים השונים של  יצרני בולמים הזעזועים, נסב תמיד סביב שינויים ביחס ההפוך שבין אחיזת דרך לבין נוחות נסיעה. היו אלו שייצרו בולמי זעזועים נוקשים יותר בכח הספיגה והיו מי שייצרו בולמים רכים יותר.

כבר לפני כמה עשורים, בא השינוי המשמעותי הראשון ובוא הוספת כמות מסוימת של גז בנוסף לנוזל ההידראולי, דבר ששינה מעט את היחס ההפוך שבין האחיזה לנוחות.

עם השנים, חלק מהיצרנים הציגו והחלו לשווק בולמי זעזועים עם יכולת כיוונון, דבר שאפשר לנהג להחליט על אופי הפעולה של הבולמים, וזאת לפני התקנתם על כלי הרכב. הכל כוון בהתאם לסגנון הנהיגה הרצוי. יצרנים מסוימים אף הגדילו וייצרו בולמים בעלי יכולת כיוונון לאחר התקנת בולמי הזעזועים ברכב, דוגמת  KONI לרוב סוגי כלי הרכב או RANCHO לרכב שטח.

דגמים שונים של מכוניות פאר יקרות, ומכוניות אקזוטיות צוידו בשנים האחרונות במערכות מתלים הכוללות  בולמים המתכווננים בהתאם לתנאי הדרך. מערכות אלו כוללות מערכת אלקטרונית מורכבת אשר לה חיישנים רבים ומערכת בקרה. בצד הנוחות ואחיזת הדרך המצוינות, מערכות אלו יקרות מאוד לייצור, התקנה ואחזקה, ולכן אינן מקובלות בכלי רכב אחרים.

 

טכנולוגיה חדשה

KONI, יצרן הבולמים ההולנדי, הציג בשנת 2005 את טכנולוגיית ה FSD- Frequency Selective Damping. ה FSD הוא הבולם הראשון המספק אחיזת כביש של בולם ספורטיבי ללא צורך להתפשר על הנוחות של מכונית נוסעים טובה, כל זאת ללא מערכת יקרה ומורכבת.

 

איך עובד בולם FSD?

תכונות השיכוך העיקריות של בולמי זעזועים רגילים נקבעות על ידי זרימת השמן דרך הבוכנה (piston) המותקנת על מוט. בטכנולוגיית FSD המוגנת על ידי פטנט רשום, KONI הוסיפו שסתום מיוחד השולט בזרם המקביל לזה העובר דרך הבוכנה. אלמנט ה FSD סוגר את מעברי השמן, דבר המעלה את כח הספיגה בצורה כמעט ליניארית לזמן בו נעה הבוכנה בכיוון אחד. בצורה פשוטה יותר ה FSD הינו מגבר הדראולי המעכב את בניית הלחץ. ניתן גם להסביר זאת כבוכנת כיוונון נוספת שנוצרה על מנת לספק את השילוב המושלם בין אחיזת כביש ונוחות.

מכיוון ששסתום זה הינו חלק אינטגרלי מהבולם אין צורך בתוספת של חיישנים, מוליכים או כל אלקטרוניקה וחשמל. זוהי הדרך הפשוטה והזולה ביותר לשפר את איכות הנסיעה בכל מכונית. טכנולוגיית FSD מספקת מערכת שיכוך דינמית המתאימה את עצמה לתנאי הדרך והנהיגה.

מערכת זאת תוכננה גם לכלי רכב כבדים, כגון: אוטובוסים ומשאיות.

 

"אני משוכנע שהם עוזרים לשפר את האחיזה / נוחות של ה"גאיארדו" לרמה חדשה", דברי Mr. Ceccarani, המנהל הטכני של למבורגיני המתאר את ההשלכות של התקנת בולמי זעזועים  בטכנולוגיית ה FSD כציוד מקורי בכל הדגמים החדשים של הלמבורגיני "גאיארדו". (תמונה1)(הערה: נא לחפש בתמונות מתערוכת אוטומוטור, תמונה של הגאיארדו הפתוח)

 

מעט פירוט:

טכנולוגיית ה FSD פתרה את הצורך בפשרה כואבת לעיתים שבין אחיזת דרך לבין נוחות הנסיעה כל זאת באמצעות שסתום הידראולי מהפכני בתוך בולם הזעזועים. (שרטוט1).

בבסיסו של דבר נוחות נסיעה ואחיזה יכולים להתחלק לשני איזורים:

  • איזור נוחות בו בולם זעזועים עובד בתדר גבוה (Hz 10 ~)  ובו דרוש כח ספיגה נמוך.
  • איזור אחיזה מוגברת בו בולם זעזועים עובד בתדר נמוך ( Hz  1 ~) ובו דרוש כח ספיגה גבוה.          אם ניתן לשנות את כוח הספיגה ביחס לתדר התנועה, הרי שיש פתרון לפשרה הקיימת בין נוחות לאחיזה בכל הבולמים הרגילים.

 

הגרף הבא מציג את איזורי התדרים השונים. (שרטוט2 – עליון)

 

  • איזור 1, הוא תחום התדר הטבעי של גוף הרכב, בסביבות Hz 1.

      תנועות הגלגול והטלטול נמצאות באיזור תדר זה וניתנים לשיכוך ע"י כוחות ספיגהה מוגברים.

 

  • איזור 2, הוא תחום התדר הטבעי של ציר הרכב, בסביבות Hz 10.

           למרות שמתלי הרכב אינם דורשים כח ספיגה הולם על מנת לא לאבד אחיזה, יש לאפשר 

           לגלגלים לנוע בחופשיות ו"לעקוב" אחרי שיבושי הדרך על מנת להפחית את תנועת גוף הרכב.

           ב Hz 10 הבולמים צריכים להיות רכים יותר מ Hz 1 כדי לשמור על רכות הנסיעה. בולמים 

           רגילים כמעט ואינם יכולים לשנות את כוח הספיגה, מכיוון שהוא אינו משתנה בהתאם לתדר.

 

           בולם זעזועים הבנוי בטכנולוגיית FSD יכול!!

 

  • איזור 3, הוא איזור שבין התדרים Hz 1 ו Hz 10.

            באיזור זה האמפליטודות (גובה תנודות הגל) צריכות להבלם כמה שפחות כדי למנוע חוסר נוחות 

            לנוסעים ברכב. בולמים רגילים יכולים לגרום אי נוחות נסיעה בתנודות האמפליטודות הללו.

 

המאפיינים בשרטוט (התחתון) מראים את ההבדלים בכוח השחרור של הבולם בעת התארכותו (Rebound) של בולם KONI FSD בהשוואה לבולם זעזועים רגיל, באותה מהירות עבודה של הבולם (כיווץ ושחרור) אך בתדרים שונים של גוף וציר הרכב.

 

איך זה עובד?

(שרטוט3)

בבולמים רגילים, מאפייני הבלימה העיקריים נקבעים ע"י זרם השמן העובר דרך הבוכנה. בטכנולוגייתFSD, קיים שסתום מיוחד נוסף היכול לשלוט בזרם השמן המקביל לזה הזורם דרך הבוכנה.

 

זרימת השמן המקבילה ננעלת ע"י שסתום ה FSD וגורמת לעלייה בכח הבלימה כמעט בצורה ליניארית לזמן בו נעה הבוכנה בכיוון אחד. בצורה פשוטה יותר, שסתום ה FSD מתפקד כמו מגבר הדראולי המעכב את בניית הלחץ.

 

השרטוט (תמונה 3) מראה את תנועת משולש כח הפעלה על הבולם וכתוצאה מכך כח הבלימה.

הכח הנגרם כתוצאה מבוכנה רגילה היא הערך המירבי (2). הזמן שלוקח לבולם עם שסתום FSD להגיע לערך מירבי זה תלוי ומושפע משסתום ה FSD. כמו כן כח ההתחלה של מאפיין זה ניתן לכיוונון לתדרים גבוהים (1). הקצב הגבוה  שבין (1) ל (2) מגדיר את נפילת התדרים של מאפייני הבלימה ושל רמת הנוחות בתדרים הגבוהים.

 

ממבט של מהנדס דינמיקת הרכב, ניתן להבין שמשתנה נוסף הצטרף למשוואה כדי לתת את השילוב הטוב ביותר של נוחות עם אחיזת הכביש. מכיוון ששסתום ה FSD הוא חלק אינטגרלי ממערכת השסתומים בבולם הזעזועים, אין צורך בתוספת של כבלי חשמל, חיישנים או כל חלק אלקטרוני אחר כדי להפעיל את המערכת. זוהי המערכת הפשוטה והחסכונית ביותר בעלויות לשיפור אחיזת הכביש ונוחות הנסיעה של כל כלי רכב, במיוחד בהשוואה למערכות מורכבות ויקרות המבוססות על חיישנים ושאר רכיבים אלקטרוניים.

 

יתרונות המערכת:

  • אין צורך בפשרה בין נוחות לאחיזה
  • ניתן להתקנה בכל צורת בולם קיימת.
  • אין צורך בחיישנים, כבלים או כל אמצעי אלקטרוניקה אחרים
  • משתנה נוסף בכיוון עדין של התנהגות הרכב.
  • קל לפיתוח בכל מערכת מתלים קיימת.
  • מחיר זול.

למבורגיני גאיארדו

שרטוט1

שרטוט 2
 
     






כל הזכויות שמורות © לא.ס. ורטהיים בע"מ, הסתת 13, חולון, 58856, טל: 03-6888722 פקס: 03-5370949
נבנה ע"י דוגרי